Bumerangul convingerilor personale

Publicat de pe Feb 15, 2015 | 0 comentarii

Bumerangul convingerilor personale

Citesc de câteva zile șiraguri interminabile de comentarii pe social media, pornind de la postări mai mult sau mai puțin inspirate din partea unor persoane cu vizibilitate publică. Atât la noi, cât și în țări în aparență mai avansate din acest punct de vedere.

Remarcam, mai demult, că este ironic cum tocmai canalele social media, a căror explozie se datorează în mare parte libertății și dorinței individuale de exprimare, devin acum sală de judecată pentru convingerile personale.

Se pune, însă, întrebarea dacă nu cumva libertatea de exprimare pe care ne-o asumăm ca un drept primordial vine, totuși, la pachet cu o oarecare responsabilitate și, implicit, limitare. (Dezbatere atât de vie până acum mai puțin de o lună, după atentatul de la Paris).

Cât de mult este prea mult când expunem în public propriile noastre credințe?

Una dintre cele mai cunoscute scheme ale procesului de comunicare arată că între emițător și receptor există un mediu afectat de „zgomot”. Zgomotul poate fi unul fizic, dar și mental, în sensul unor seturi de valori diferite și a unor credințe (uneori) diametral opuse.

Trăim într-o lume cu personalități puternice, iar oamenii reacționează la comentariile care îi ating direct, venind cu un bagaj personal de experiențe și convingeri. Se simt răniți, jigniți, desconsiderați, sau, dimpotrivă, găsesc cu bucurie o tabără la care aderă imediat, pentru că le confirmă adeziunile și alianțele, devenind astfel „îndreptățiți” să fie agresivi față de cei care nu gândesc la fel.

(Nu întâmplător oamenii de marketing învață că 70-80% din decizia de cumpărare este emoțională).

Cea mai simplă (și binevenită) lecție pe care am învățat-o în corporație este să nu răspund niciodată unui mail agresiv la primul impuls. De cele mai multe ori, un răspuns iritat degenerează. Peste o oră, cu mai mult calm, îți poți aranja mai coerent argumentele.

La cursurile de formare în training am mai învățat că există anumite subiecte de care este indicat să te ferești când lucrezi cu oameni, cum ar fi religia sau politica. La un moment dat am uitat acest lucru și audiența m-a taxat. Așa că de curând m-am surprins cenzurându-mi singură mesajele cu potențial de controversă.

„Gândește-te, înainte să vorbești, (la consecințe)” – o vorbă din bătrâni mereu actuală. Nu vei ști niciodată la ce să te aștepți 100%, dar cu siguranță că bunul tău simț și experiența sunt sfetnici buni.

PS. Am văzut aseară un film simpatic, care pică destul de bine în context – Chef. Pentru pasionații de gastronomie și amatorii de social media :).

Share Button

Tu ce părere ai?

Your email address will not be published. Required fields are marked *