You are worth 3,208,448$! îmi spune HowMuchDoI.com. Un rezultat flatant, obținut la finalul unui chestionar menit să îmi calculeze valoarea. Începe cu întrebarea clasică male or female, continuă cu nivelul de educație și IQ, apoi te radiografiază fizic – înălțime, conformație și stare de sănătate (acei dovediți indicatori ai succesului – Forbes, martie 2013). În cele din urmă, ajunge la întrebările de departajare (Cât de des bei alcool?, Consumi droguri?, Cât de des faci sport?, Cum ți-ai evalua simțul umorului? etc.).
HumanForSale.com este și mai scrupulous, vrând să afle numărul de la pantof, mărimea cupei de la sutien (pentru doamne) sau cât de mult păr se pierde (pentru domni), numărul de carii, numărul de divorțuri și mărimea cazierului, cât de mult te implici în societate, relația cu site-urile pornografice și numărul de ore din viață pe care le irosești în fața televizorului. (Nu știu care dintre răspunsurile de mai sus m-a descalificat, cert este că mi-a scăzut vertiginos valoarea de piață la mai puțin de jumătate – 1,414,066 $!).
Personal, cred că un astfel de chestionar – în contextul unei analize serioase și documentate – trebuie să includă o secțiune despre propriile valori și credințe. Ele conferă unicitate și credibilitate brandului personal. Și, de multe ori, fac diferența dintre un brand fabricat și unul autentic.
Este însă mai ușor să măsurăm caracteristici fizice și fapte. Valorile pot fi atât de subiective…
Cum ar fi, totuși, dacă am evalua oamenii prin valorile de care dau dovadă? Dacă am plăti mai mult pentru sinceritatea și buna credință a unui om de vânzări, decât pentru abilitățile și cunoștințele sale comerciale? Sau dacă am aprecia mai mult loialitatea și curiozitatea unui junior decât performanțele financiare ale unui senior fără scrupule?
Mă gândesc la această întrebare de ceva timp, pentru că vorbim adesea despre prețul corect. Desigur, el este direct proporțional cu experiența personală și relevanța pentru audiența directă. Însă de ce n-am lua în calcul, ca elemente de diferențiere, valorile care ne reprezintă, precum dedicarea, moralitatea, altruismul, empatia, curajul, încrederea, perseverența, responsabilitatea, consecvența, etc.?
S-ar răsturna oare dileme concurențiale precum practicile de dumping, preț competitiv sau – din contră – preț premium?…
Fără îndoială, există o piață pentru oricine. Dar numai o singură dată. Un preț incorect (fie el prea mare sau prea mic) devine în cele din urmă un dezavantaj. Atunci când te subevaluezi, riști să fii privit cu reținere de potențialii clienți, dar și de restul pieței; în mod similar, când supraevaluarea nu confirmă așteptările, brandul se erodează în timp. Încrederea se menține prin calitate. Ea, însăși – o valoare.